Social Icons

Τετάρτη 29 Ιανουαρίου 2014

Η πρώτη Porsche στην ιστορία…το 1898 και ο εφευρέτης της Φερδινάνδος Πόρσε! | Ο δαιμόνιος μηχανικός και η σχέση του με τον ΧΙΤΛΕΡ.





Ο Φερδινάνδος Πόρσε γεννήθηκε το 1875 στο Λίμπερετς της Τσεχίας, που τότε ανήκε στην Αυστρο-ουγγρική Αυτοκρατορία. Από μικρός έδειξε κλίση στις βίδες και τα κατσαβίδια, δουλεύοντας στο μηχανουργείο του πατέρα του, παράλληλα με τη φοίτησή του σε νυχτερινό σχολείο. 




Έγινε οδηγός του διαδόχου του θρόνου Αρχιδούκα Φραγκίσκου Φερδινάνδου, η δολοφονία του οποίου το 1914 στο Σεράγεβο προκάλεσε την έκρηξη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.

Η φήμη του ως ικανού μηχανικού γρήγορα έκανε το γύρο της Κεντρικής Ευρώπης και το 1906 ξεκινά τη συνεργασία του με την Daimler (προδρόμου της Mercedes), ως επικεφαλής σχεδιαστής και αργότερα ως τεχνικός διευθυντής. 



Παράλληλα, σχεδιάζει αγωνιστικά αυτοκίνητα, που κάνουν θραύση στα ράλι. Το 1917 αναγορεύεται επίτιμος διδάκτωρ του Πολυτεχνείου της Βιέννης.


Μεγαλώνοντας έγινε ένας από τους ικανότερους μηχανικούς της εποχής του. Σε ηλικία μόλις 25 ετών σχεδίασε το πρώτο του αυτοκίνητο, ενώ πριν ιδρύσει την δική του εταιρία παραγωγής αυτοκινήτων (1931) πρόλαβε και σχεδίασε αυτοκίνητα για την Mercedes και την Volkswagen (ο θρυλικός Σκαραβαίος είναι δικό του επίτευγμα).

Μπορεί σήμερα η μοναδική Porsche 918 Spyder κόβει την ανάσα, όλα ξεκίνησαν πριν από 116 χρόνια με το Ρ1, το οποίο έθεσε τη μακρά σπορ παράδοση τόσο για τον Πόρσε όσο και το κληροδότημά του στην ανθρωπότητα, την Porsche..

Το μοναδικό P1  μας φέρνει αυτομάτως στον νου το νέο εκπληκτικό hypercar της McLaren του 1,2 εκατ. ευρώ, τι θα λέγατε όμως αν μαθαίνατε ότι η πραγματική P1 είναι πολύ παλιότερη και σαφώς ακριβότερη;


Ήταν το 1898 λοιπόν όταν ο δαιμόνιος Φέρντιναντ Πόρσε σχεδίασε το ηλεκτρικό Egger-Lohner C.2 Phaeton, γνωστό τότε ως P1. Το Μουσείο της Porsche στη Στουτγκάρδη αποκατέστησε πρόσφατα ένα P1 που παρέμενε σε αποθήκη από το 1902!

Ο Πόρσε κατασκεύασε το πρώτο πορσικό της Ιστορίας σε ηλικία 23 ετών, όταν και εργαζόταν στη Lohner. Το Ρ1 (που σήμαινε Porsche, νούμερο 1) ήταν μάλιστα ένα από τα πρώτα οχήματα που καταχωρίστηκαν στα μητρώα της Αυστρίας και πάτησε τους δρόμους της Βιέννης στις 26 Ιουνίου 1898.

Σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που μας δίνει το Porsche Museum, ο ηλεκτροκινητήρας του ζύγιζε 130 κιλά και απέδιδε 3 ολόκληρα άλογα, ενώ είχε αυτονομία 80 χιλιομέτρων, επίτευγμα αρκετά εντυπωσιακό αφού μιλάμε για 116 χρόνια πριν!

Για σύντομες περιόδους, ο κινητήρας μπορούσε να αποδώσει μέχρι και 5 ίππους, κάτι που έκανε το όχημα να πιάνει τα 35 χλμ/ώρα. Όταν μάλιστα το οδηγούσες με τον σπορ τρόπο, ένα 12τάχυτο controller αναλάμβανε τα ηνία του κομψοτεχνήματος. Και βέβαια η καινοτομία του ήταν τα εναλλασσόμενα αμαξώματα της Lohner, γεγονός που επέτρεπε στο αυτοκίνητο να χρησιμοποιείται τόσο το καλοκαίρι όσο και τον χειμώνα.


Tην χρονιά που σχεδιάσε το πρώτο αυτοκίνητο, δηλαδή το 1931 ιδρύει και τη δική του εταιρεία, με τίτλο το επώνυμό του. Επικεντρώνεται στο σχεδιασμό ενός οικογενειακού αυτοκινήτου, προσελκύοντας το ενδιαφέρον του Αδόλφου Χίτλερ, που φιλοδοξεί κάθε Γερμανός να έχει το δικό του αυτοκίνητο και τρακτέρ.

Το 1934 λαμβάνει την έγκριση και παρουσιάζει την πρώτη εκδοχή του γνωστού μας «Σκαραβαίου» του πιο επιτυχημένου μοντέλου στην ιστορία της αυτοκίνησης. Το «λαϊκό αυτοκίνητο», όπως ονομάστηκε (Volkswagen στα γερμανικά), σηματοδότησε τη δημιουργία της γνωστής αυτοκινητοβιομηχανίας «Φολξβάγκεν» το 1937.

Η «Πόρσε» πήρε και άλλα συμβόλαια από το Γ' Ράιχ για το σχεδιασμό και κατασκευή των αρμάτων μάχης «Τάιγκερ» και «Έλεφαντ». Παράλληλα, σχεδίαζε αγωνιστικά που ανταγωνίζονταν τα αντίστοιχα της Mercedes σε ράλι που άφησαν ιστορία προπολεμικά. Το 1937 τιμήθηκε από το ναζιστικό καθεστώς με το Εθνικό Βραβείο για την Τέχνη και την Επιστήμη.
Μετά την πτώση του Γ' Ράιχ, ο Πόρσε συλλαμβάνεται από τους συμμάχους ως εγκληματίας πολέμου το 1945 και περνά 20 μήνες στη φυλακή. Την πατρική επιχείρηση αναλαμβάνει ο γιος του Φέρι, που επικεντρώνεται στο σχεδιασμό των πανάκριβων σπορ αυτοκινήτων, αρχής γενομένης με το μοντέλο 911. Στην Πόρσε εισέρευσε ζεστό χρήμα, γιατί η Φολξβάγκεν αναγνώρισε στον Φέρντιναντ Πόρσε δικαιώματα για κάθε σκαραβαίο που κατασκεύαζε.


Μετά τον πόλεμο , το 1950 η Porsche μετακόμισε στη Στουτγκάρδη, η έδρα της οποίας βρίσκεται εκεί μέχρι και σήμερα. Εκείνη την περίοδο ήταν που η απέκτησε και το σημερινό της σήμα. Το σήμα της Porsche αναπαριστά μια ασπίδα, στο κέντρο της οποίας βρίσκεται μια μικρότερη με ένα μαύρο άλογο στο εσωτερικό της. Το συγκεκριμένο άλογο συμβολίζει την πόλη της Στουτγκάρδης, μια πόλη που χτίστηκε πάνω σε ένα παλιό ιπποφορβείο. Οι κόκκινες και οι μαύρες ρίγες πάνω στο σήμα είναι το οικόσημο της περιοχής που βρίσκεται η Στουτγκάρδη (Baden Württemberg), ενώ το σήμα το συμπληρώνουν 6 κέρατα ελαφιού (3 από κάθε μεριά).

Ο Φερδινάνδος Πόρσε πέθανε το 1951 (76 χρονών) χωρίς να προλάβει να γευτεί την τεράστια επιτυχία που ερχόταν. Το 1999, 50 χρόνια σχεδόν μετά το θάνατό του, του χορηγήθηκε ο τίτλος του «Ικανότερου Μηχανικού Του Αιώνα».
.








Δεν υπάρχουν σχόλια: