Social Icons

Τετάρτη 27 Ιουλίου 2011

19 χρόνια χωρίς την Τζένη Καρέζη…



Γράφει η Χριστίνα Αλαμάνου, 

Ναι.. ήταν τα μάτια που βλέποντάς τα ένιωθες ότι κολυμπούσες στο φως τους… Δεν έγραψε ποτέ τόσο ζωντανά έως σήμερα ελληνικός φακός άλλα μάτια εκτός από αυτά, της Τζένης Καρέζη….

Η βραχνή φωνή της στο τελείωμα των προτάσεων της έχει χαραχτεί στο dna μας. Με κορμοστασιά λεπτή περπατούσε με τσαχπινιά και χάρη,  ντυνόταν πάντα σικάτα αλλά λιτά , τραβώντας μια γραμμή από άι λαίνερ πάνω από τα βλέφαρά της έκανε όλες τις Ελληνίδες να θέλουν να τη μιμηθούν…

Μικρή βιαζόταν μετά το σινεμά να κλειστεί στο δωμάτιο της….
Το σύμπαν της το χωρούσε μέσα σε τέσσερις τοίχους.  Τα κάγκελα του κρεβατιού της τη βοηθούσαν να παίξει τον ρόλο της φυλακισμένης πριγκίπισσας ενώ τυλίγοντας το κορμί της με ένα σεντόνι παρίστανε τη Μπέτι Ντέιβς….μέχρι τότε όμως την έλεγαν Ευγενία Καρπούζη…

Η Τζένη μεγάλωσε σε ένα συγκρουσιακό περιβάλλον . Γεννιέται τον Ιανουάριο του 1934 από μητέρα και πατέρα εκπαιδευτικούς ενώ τα παιδικά της χρόνια περιπλανιέται σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας λόγω των συχνών μεταθέσεων του πατέρα της, ενός συντηρητικού  καθηγητή μαθηματικών που η σκληρότητα του και ο αυταρχισμός του σημάδεψε τα παιδικά της χρόνια. Παιδί της Κατοχής, όταν άκουγε τους βομβαρδισμούς κρυβόταν στην αγκαλιά της μαμάς της που τις έλεγε ιστορίες για να μη φοβάται…έτσι έμαθε η Τζένη ότι η τέχνη στον άνθρωπο λειτουργεί ως καταφύγιο…




Η Θεσσαλονίκη είναι το μέρος όπου θα κατασταλάξουν οι γονείς της έπειτα από πολλές μεταθέσεις από πόλη σε πόλη. Εκεί η Τζένη Καρέζη θα μπει εσωτερική στο σχολείο των Καλογριών και εκεί το Ευγενία θα γίνει Τζένη, η  μητέρα της το θεώρεί χαριτομένο, Ο πατέρας της  όμως δεν ήθελε να το ακούσει. Αργότερα, ο δάσκαλός της στη Δραματική Σχολή Άγγελος Τερζάκης της δίνει την ιδέα του καλλιτεχνικού επωνύμου της: Καρέζη

Το 1951 η Τζένη θέλει να δώσει εξετάσεις στο Εθνικό. Ο πατέρας της αρνείται και η Τζένη κάνει απεργία πείνας , μένει χωρίς φαγητό 9 ολόκληρες ημέρες.
Η απεργία πείνας λήγει , η Τζένη δίνει εξετάσεις και περνάει, όταν όμως πάει να παρακολουθήσει το πρώτο μάθημα ο πατέρας της την χαστουκίζει. Η Καρέζη επαναστατεί και φεύγει από το σπίτι, η μητέρας η κα Θεώνη την ακολουθεί.  Με τον πατέρας της συναντήθηκαν μετά από χρόνια, όταν η Καρέζη έφερε στο κόσμο το μονάκριβο γιο της Κωνσταντίνο , δύο χρόνια μετά ο πατέρας της σκοτώνεται σε τροχαίο…




Η παρθενική της εμφάνιση  στο θέατρο,  ήταν στην παράσταση «Ωραία Ελένη», στο πλευρό της αξέχαστης Μελίνας Μερκούρη, αποσπώντας τις καλύτερες κριτικές ενώ μέχρι το 1959 ήταν βασικό στέλεχος του Εθνικού θεάτρου…





Ταυτόχρονα με τις πρώτες εμφανίσεις της στο θέατρο, ήρθε στη ζωή
και ο κινηματογράφος. Η  πρώτη της εμφάνιση,  έγινε στην ταινία «Λατέρνα Φτώχεια και Φιλότιμο»…

Ο Φίνος είχε πολλές αντιρρήσεις να την χρίσει πρωταγωνίστρια γιατί θεωρούσε ότι τα υπέροχα μάτια της είχαν στραβισμό! Ο Σακελλάριος επέμενε στο τέλος ο Φίνος έκανε πίσω « πάρτη αλλά η ευθύνη δική  σου…». Η ταινία κάνει πάταγο, ακολούθησε η συνέχεια της με τίτλο «Λατέρνα Φτώχεια και Γαρύφαλλο». 

Η Τζένη Καρέζη στις ταινίες ήταν η τσαχπίνα αλλά δεν ουχί η γατούλα, ήταν το θηλυκό  αλλά και το μαγκάκι, ήταν η όμορφη αλλά  και ηγ αυστηρή, ήταν γλυκιά αλλά όχι  η αφελής. Δυναμική, έξυπνη,  με απίστευτο χιούμορ, χρησιμοποιούσε την λέξη «χρυσό μου» δέκα  φορές την ημέρα, καλλιεργημένη, αλλά όχι αποστειρωμένη.

Στην Ελλάδα εκτός από τα πολιτικά κόμματα είχαμε και άλλες  διασπάσεις. Οι  Βουγιουκλακικοι και Καρεζικοί μάχονταν κάθε τόσο.  Τόνοι από   μελάνι είχαν καταναλωθεί σε περιοδικά και εφημερίδες γράφοντας κάθε φορά για άλλη μια  κόντρα της Αλίκης με τη Τζένη.

Η Τζένη, απευθυνόταν σε ένα κοινό πιο elegant. Ούσα επαναστάτρια, δεν έδινε μεγάλη σημασία στη δημόσια εικόνα της, έπαιζε ατέλειωτες ώρες τάβλι με τη Μελίνα Μερκούρη, δεν την ένοιαζε να τσαλακωθεί



Στις Κάννες τις έστρωσαν χαλιά για την ταινία ‘’ Κόκκινα Φανάρια’’ αλλά ή ίδια αντιμετωπίζει με άρνηση το ξένο star system. Η ταινία γίνεται σταθμός στη καριέρας της  καθώς δοκιμάστηκε στο πρώτο δραματικό κινηματογραφικό ρόλο της.  Η επόμενη ταινία η Λόλα επιβεβαιώνει το υποκριτικό της ταλέντο…. Η ίδια αργότερα θα δηλώσει  ότι προτιμούσε τις δραματικές ταινίες ενώ το Ελληνικό κοινό την λάτρεψε στις κωμικές.


Το 1961 σε ένα ταξίδι στο Λονδίνο γνωρίζει τον Ζάχο Χατζηφωτείου .Το 1962 τον παντρεύεται με 500 καλεσμένους και 5.000 απρόσκλητους που γέμισαν το προαύλιο και το ναό. Ο γάμος της παρότι καταγράφηκε σε όλες τις εφημερίδες της εποχής τη δόξα για το κοσμικό γεγονός της χρονιάς την έκλεψε ένας άλλος γάμος, αυτός της Σοφίας και του Χουάν Κάρλος που παντρεύτηκαν την ίδια μέρα. Ο γάμος δεν κρατάει πολύ και στα γυρίσματα της ταινίας ‘’ Κοντσέρτο για πολυβόλα’’ η Τζένη Καρέζη ερωτεύεται τον συμπρωταγωνιστή της Κώστα Καζάκο.


Το 1967 η Τζένη Καρέζη, παντρεύτηκε τον Κώστα Καζάκο με τον οποίο απέκτησαν ένα γιο τον Κωνσταντίνο που ακολούθησε τα χνάρια των γονιών του στην υποκριτική.

Το 1973 και ενώ η Χούντα έδειχνε ακόμα πανίσχυρη ο Κώστας Καζάκος και η Τζένη Καρέζη ανεβάζουν στο θέατρο «ΑΘΗΝΑΙΟΝ» τη θεατρική παράσταση «Το Μεγάλο Μας Τσίρκο». Δημιουργός του έργου είναι ο Ιάκωβος Καμπανέλλη ενώ στο έργο συμμετείχε και ο Νίκος Ξυλούρης ερμηνεύοντας τα τραγούδια του Σταύρου Ξαρχάκου.

Η Τζένη Καρέζη ήταν στρατευμένη με την Αριστερά, συμμετείχε σε πορείες, και τα μαύρα χρόνια της Χούντας συμμετείχε ενεργά στον αντιδικτατορικό αγώνα. Το 1973  συνελήφθη και φυλακίστηκε για τρεις μήνες,  για την παράσταση , «Το μεγάλο μας Τσίρκο» .

Τα ρίσκα που έπαιρνε όσον αφορά στους ρόλους που διάλεγε έφεραν τους καρπούς τους. Ένα από τα πιο σημαντικά επιτεύγματα της αδιάκοπης δουλειάς της ήταν η δημιουργία του δικού της θεάτρου, στο «Αθήναιον», που έγινε γνωστό και ως θέατρο «Τζένη Καρέζη». Το εγκαινίασε στις 17 Νοεμβρίου 1978 με το «Πολίτες Β’ Κατηγορίας» που σκηνοθέτησε ο σύζυγος  της. Κι εκεί θα παίξει τους ρόλους που ονειρεύτηκε για τα υπόλοιπα δεκατέσσερα χρόνια της ζωής της: τη Βιρτζίνια Γουλφ, την Εντα Γκάμπλερ.


Τα τελευταία χρόνια της ζωής της η Τζένη Καρέζη χτυπήθηκε από τον καρκίνο. Από αυτό έφυγε σε ηλικία μόλις 56 ετών στις 27 Ιουλίου του 1992, αφού το πάλεψε σθεναρά για τέσσερα ολόκληρα χρόνια. Λέγεται ότι ο χαμός της Τζένης στοίχησε πιο πολύ στην Αλίκη Βουγιουκλάκη, που έκλαιγε σαν μικρό παιδί στη κηδεία της.

Η Τζένη ήταν και θα είναι πάντα στις καρδιές μας, είναι μέρος της παρέας μας, η φρεσκάδα και η ευγένεια της οδήγησαν στη διαχρονικότητα της ζει μέσα στη θύμηση μας όταν ατακάρουμε λόγια από τους ρόλους της, τσουγκρίζοντας τα ποτήρια μας θυμόμαστε τους ρόλους της στα κωμικά μεθύσια της και όλα αυτά γιατί η Τζένη έχει γίνει ένα  με τη κουλτούρα μας θυμίζοντας μας τα χρόνια της χαμένης αθωότητας…

Δεν υπάρχουν σχόλια: